Słownik marketingu

Styczeń 11th, 2015 Zostaw komentarz Idź do komentarzy

Poniżej kilka ważnych pojęć z marketingu internetowego i nie tylko.

 

A

Algorytm wyszukiwarki – wzór używany do określania kolejności witryn na stronach z wynikami.

Atrybut alt – atrybut html z tekstem alternatywnym dla elementów graficznych na stronie internetowej.

 

B

Black Hat (ang. czarny kapelusz) – czynności, które nie są zgodne ze wskazówkami wyszukiwarek i mogą spowodować, że witryna zostanie ukarana poprzez obniżenie miejsca w rankingu lub co gorsze wykluczenie całej strony z wyszukiwarki.

Blog – skrót od słowa weblog (dziennik internetowy), które oznacza regularnie aktualizowaną i pisaną w stylu dziennika stronę www.

Bloger – osoba, która bloguje.

Blogowanie – czynność pisania bloga.

Blogosfera – środowisko obejmujące blogi i blogerów.

 

C

CMS – system zarządzania treścią – oprogramowanie, które umożliwia dodawanie materiałów do witryny bez konieczności używania skomplikowanego kodu.

CPA (ang. cost per action) – koszt wykonania akcji (np. złożenie zamówienia, zapisanie się do newslettera)

CPC (ang. cost per click) – koszt kliknięcia

CPM (ang. cost per thousand, M jako rzymskie 1000) – koszt 1000 wyświetleń jednostki reklamowej

 

 

D

Doorway page – strona internetowa, zwykle poza strukturą nawigacyjną nadrzędnej witryny, która służy głównie jako punkt wejścia dla ruchu z wyszukiwarek i natychmiast przekierowuje użytkowników do stron z danego serwisu. Ta nazwa oznacza zwykle strony bez wartościowych treści, które służą tylko do generowania ruchu z wyszukiwarek.

 

F

Farma linków – strona zawierająca same linki do innych stron, mająca na celu przyciągnięcie robota wyszukiwarki.

 

G

Geolokalizacja – usługa świadczona w systemach PPC. Umożliwia reklamodawcom określenie obszarów geograficznych, w których system ma wyświetlać reklamy.

Google Analytics – program firmy Google do mierzenia statystyk internetowych.

 

I

Indeks – baza danych wyszukiwarki, zawierająca treść stron www. Indeksowanie to czynnoś odwiedzania odnośników przez roboty wyszukiwarki i zbierania przez nie informacji, Strony umieszczone w bazie danych wyszukiwarki określa się jako zindeksowane. Inna nazwa to angielskie spiker i crawl.

 

K

Konwersja – zgodne z celem witryny, działania podejmowane przez użytkownika (np. zapisanie się do newslettera, zakupy, pobieranie plików).

 

L

Linki wewnętrzne – linki prowadzące z jednej strony na inną w obrębie tej samej witryny.

Linki zewnętrzne – linki prowadzące z jednej witryny do drugiej.

 

O

Ocena PageRank – zastrzeżona miara znaczenia stron www używana przez firmę Google. Przyjmuje wartości od 0 do 10, gdzie 10 oznacza najważniejsze strony. Często określa skrótowo jako PR.

Organiczne seo = naturalne seo – optymalizowanie strony pod kątem wyszukiwania za pomocą metod, które nie wymagają opłat.

 

P

Pająk – inaczej robot, spiker – oprogramowanie używane w wyszukiwarkach do przeszukiwania sieci www i przesyłania stron www do wyszukiwarki w celu ich zindeksowania.

Pliki cookies – fragment tekstu umieszczony przez witrynę na dysku twardym użytkownika. Informacje w pliku cookies są dostępne dla witryny, która go dodała, jednak zwykle nie dla innych stron.

PPC (ang. pay per click) – płatność za kliknięcie

 

 

Program afiliacyjny – inaczej program partnerski – to umowa pomiędzy reklamodawcą a właścicielem witryny internetowej, w której reklamodawca płaci właścicielowi witryny prowizję za wygenerowanie ruchu. Właściciel (afiliant) umieszcza na swojej stronie linki/odnośniki  do witryny reklamodawcy i otrzymuje wynagrodzenie zgodnie z umową. Reklamodawca płaci przeważnie za liczbę kliknięć w link (cpc) lub liczbę wykonanych, określonych czynności na jego stronie (cpa). Czynnościami tymi mogą być np. zapisanie się do newslettera lub  zakup produktu. Po raz pierwszy program afiliacyjny zastosował Amazon.com, w Polsce znany jest program księgarni internetowej Helion. Na rynku polskim są dwie znane sieci afiliacyjne: tradedoubler.com i afilo.pl

Przekierowanie 301 – ustawienie serwera, które przekierowuje ruch spod jednego adresu url pod inny, a przy tym wysyła do klienta kod 301 („stałe przekierowanie”).

 

R

RSS (Really Simple Syndication) –  format kanałów wiadomości internetowych.

Reklama kontekstowa – reklama w systemie płatności za kliknięcie, która pojawia się na stronach innych niż wyszukiwarki.

 

S

SEO – search engine optimization – pozycjonowanie i optymalizacja stron internetowych

SEM – search engine marketing – marketing w wyszukiwarkach internetowych

SERP – Serach Engine Results Page – strona wyników wyszukiwania.

Splog (spam blog) – blog ze spamem, zawierający skradzione lub bezsensowne informacje.

Strona docelowa – strona, na którą jest kierowany użytkownik po kliknięciu w dany link (np. reklamę, link sponsorowany, itp.).

Ścieżka konwersji – strony, które odwiedza użytkownik od wejścia na stronę do momentu konwersji.

Śledzenie konwersji – proces obserwowania i pomiaru konwersji.

 

T

Tag – etykieta lub kategoria, którą użytkownik przypisał stronie www.

Tekst odnośnika – tekst w kodzie html prowadzący do innego miejsca w sieci www.

Test A/B – test podziału metoda porównywania dwóch stron/działań.

 

U

Ukrywanie (cloaking) – technika polegająca na wyświetlaniu robotom wyszukiwarek innych tekstów niż użytkownikom stron.


 Z

  1. Brak komentarzy
  1. Brak jeszcze trackbacków